Betingelser for Norsk Reisehjelp
1. Generelle opplysninger og kontraktens gjenstand
1.1
Travel Help ApS (heretter omtalt som "Norsk Reisehjelp"), samt nettsiden norskreisehjelp.no eies av selskapet Travel Help ApS med organisasjonsnummer 42188034. Travel Help ApS er et autorisert inkassoselskap.
Travel Help ApS (heretter omtalt som "Norsk Reisehjelp"), samt nettsiden norskreisehjelp.no eies av selskapet Travel Help ApS med organisasjonsnummer 42188034. Travel Help ApS er et autorisert inkassoselskap.
Travel Help ApS yter ikke juridisk rådgivning, men inndriver krav fra flyselskaper i henhold til EU-forordning EC/261/04 under inkassolovgivningen.
Kontaktopplysninger: Gasværksvej 15D, 1656 København V
E-post: kundeservice@norskreisehjelp.no
Telefon: 69 13 69 06
1.2
Norsk Reisehjelp hjelper flypassasjerer med å inndrive krav, herunder kompensasjon og refusjon, under EU’s forordning om flypassasjerrettigheter nr. 261/04 (heretter kalt "Kravet") i samsvar med bestemmelsene beskrevet her, samt de betingelser for Norsk Reisehjelp spesifisert på denne siden av Norsk Reisehjelp.
Passasjeren overdrar ugjenkallelig Kravet til Norsk Reisehjelp (se punkt 2.2 "Overdragelseserklæring"), hvilket gir Norsk Reisehjelp tillatelse til å håndheve kravet etter disse betingelsene.
1.3
Norsk Reisehjelp skal forsøke å innhente Kravet utenfor retten, i den grad dette er mulig. Norsk Reisehjelp har deretter rett til å inndrive Kravet ved retten, hvis det ikke har vært mulig utenomrettslig.
Kontaktopplysninger: Gasværksvej 15D, 1656 København V
E-post: kundeservice@norskreisehjelp.no
Telefon: 69 13 69 06
1.2
Norsk Reisehjelp hjelper flypassasjerer med å inndrive krav, herunder kompensasjon og refusjon, under EU’s forordning om flypassasjerrettigheter nr. 261/04 (heretter kalt "Kravet") i samsvar med bestemmelsene beskrevet her, samt de betingelser for Norsk Reisehjelp spesifisert på denne siden av Norsk Reisehjelp.
Passasjeren overdrar ugjenkallelig Kravet til Norsk Reisehjelp (se punkt 2.2 "Overdragelseserklæring"), hvilket gir Norsk Reisehjelp tillatelse til å håndheve kravet etter disse betingelsene.
1.3
Norsk Reisehjelp skal forsøke å innhente Kravet utenfor retten, i den grad dette er mulig. Norsk Reisehjelp har deretter rett til å inndrive Kravet ved retten, hvis det ikke har vært mulig utenomrettslig.
2. Vilkår for inngåelse av avtalen
2.1
Det er en betingelse for registrering som bruker hos Norsk Reisehjelp, at brukeren har akseptert de gjeldende betingelser, som fremgår av Norsk Reisehjelps nettside. Ved å merke av i feltet "Jeg aksepterer vilkår og betingelser", anses denne merkingen for å utgjøre en avtale mellom brukeren og Norsk Reisehjelp, hvorpå Norsk Reisehjelp og brukeren er bundet av de skrevne betingelsene, som brukeren tidligere har merket som ”lest og akseptert”. Betingelsene er i samsvar med gjeldende lovgivning.
2.2
Foruten aksept av betingelsene omtalt i punkt 2.1 underskriver brukeren en overdragelseserklæring ved opprettelsen av en sak, som overdrar kravet fra passasjeren til Norsk Reisehjelp. Passasjeren har krav på å motta den andel av det inndrevne beløpet, som er beskrevet i punkt 6, dersom saken vinnes.
3. Avtalens betingelser
3.1
Avtalen har til formål å fasilitere en kontrakt mellom Norsk Reisehjelp og passasjeren. Norsk Reisehjelp forplikter seg til etter beste evne å sikre den størst mulige erstatning i den gitte saken. Det kreves fyldestgjørende, presise og korrekte opplysninger fra passasjeren.
3.2
Å motta erstatning etter den gjeldende prisliste spesifisert i punkt 6.
Å si opp samarbeidet ved å tilbakekalle overdragelseserklæringen. Dersom overdragelseserklæringen tilbakekalles før Norsk Reisehjelp har hatt mulighet til å ferdigbehandle saken, er Norsk Reisehjelp berettiget til å fakturere den tiden som har vært brukt på saken i henhold til prisen oppgitt i punkt 3.3. Norsk Reisehjelp er også berettiget til å fakturere eventuelle kostnader som tilbakekallelsen av overdragelsen måtte ha forårsaket Norsk Reisehjelp.
3.3
Å la Norsk Reisehjelp inndrive erstatningen fra flyselskapet eller reisebyrået.
Å videresende all korrespondanse med flyselskapet til Norsk Reisehjelp samt informere Norsk Reisehjelp dersom du skulle motta en betaling direkte fra flyselskapet, eller andre relevante tredjeparter.
Å besvare Norsk Reisehjelps spørsmål og henvendelser ærlig og fyldestgjørende. Du forplikter deg også til å sende all relevant informasjon i saken som Norsk Reisehjelp etterspør.
Du garanterer at kravet ikke er overgitt til tredjemann, og at ingen rettstvist er avventende eller forventet mellom deg og flyselskapet i den påbegynte saken. En påbegynt sak hos Norsk Reisehjelp kan ikke overdras til andre.
Dersom kunden ikke etterlever sine forpliktelser jf. denne avtalen, er Norsk Reisehjelp berettiget til å fakturere den brukte tiden på saken med Norsk Reisehjelps standard timepris på 785 NOK inkl. mva, samt eventuelle kostnader som kundens mislighold av denne avtalen har forårsaket Norsk Reisehjelp.
3.4
Etter at Kravet er overdratt, er Norsk Reisehjelp berettiget til å foreta enhver handling for å oppnå den høyest mulige utbetalingen, herunder fremsendelse av krav til kreditor, fremsendelse av purringer, anleggelse av saken ved retten, forhandling av forlik (både utenomrettslig og innenrettslig), deltakelse i rettsmøter, samt overdragelse av Kravet til Norsk Reisehjelps advokat mv.
Etter overdragelsen av Kravet er passasjeren ikke berettiget til å samtidig rette henvendelse til flyselskapet med henblikk på å kreve eller motta kompensasjon eller refusjon for samme forhold.
Passasjeren kan tidligere ha forsøkt å kontakte flyselskapet eller fått en avvisning fra flyselskapet. Passasjeren må imidlertid forstå at dette tidligere fremsendte eller avviste kravet overgår til Norsk Reisehjelp ved opprettelsen av en sak.
Norsk Reisehjelp er berettiget til å motta informasjoner fra flyselskapet og de relevante myndigheter på passasjerens vegne. Norsk Reisehjelp er berettiget til å avbryte saken dersom passasjeren ikke forsyner Norsk Reisehjelp med tilstrekkelige og presise opplysninger samt dokumentasjon. Norsk Reisehjelp er berettiget til når som helst i forløpet å stoppe saken dersom Norsk Reisehjelp vurderer at det ikke lenger er grunnlag for å inndrive Kravet.
Norsk Reisehjelp er berettiget til å motta innbetaling på det overdratte kravet. Etter at Norsk Reisehjelp har mottatt kravet, trekkes honoraret jf. punkt 6, og resten overføres til passasjeren. Saksbehandlingen, samt korrespondanse med flyselskap og domstoler, er fortrolig og kan ikke kreves utlevert.
4. Ansvarsfraskrivelse
Norsk Reisehjelp påtar seg intet ansvar i forhold til det oppnådde Krav. Selskapet, de ansatte, samt dets samarbeidspartnere, kan ikke holdes ansvarlige for eventuelle feil som fremgår på vår nettside. Informasjon som er angitt av Norsk Reisehjelp er angitt så nøyaktig som mulig.
Norsk Reisehjelp kan ikke holdes ansvarlig for innholdet på nettsiden i forbindelse med kompensasjon, og vi garanterer ikke at kunden har rett til kompensasjon til tross for at annet er angitt. Norsk Reisehjelp er ikke ansvarlig for feilaktig angitte data av kunden. Dette inkluderer blant annet bankopplysninger, feil adresse eller lignende, inkludert, men ikke begrenset til, at kompensasjonen er blitt utbetalt til en feil mottaker. Hvis kompensasjonen, grunnet kundens feil, er blitt utbetalt til en feil mottaker, skal Norsk Reisehjelp ikke være forpliktet til aktivt å gjenvinne den. Norsk Reisehjelp har fortsatt krav på avtalt honorar.
5. Fortrolighet
All informasjon som kunden får tilgang til gjennom Norsk Reisehjelps system, skal behandles med fortrolighet. Det er derfor ikke tillatt å dele kunnskap, dokumenter eller annet materiale med andre selskaper, eller privatpersoner, uten Norsk Reisehjelps samtykke. Kommer du ved en feil i besittelse av dokumenter eller annet materiale, som ikke vedrører deg, er du også forpliktet til å slette dette umiddelbart.
6. Priser
6.1
Hvis saken vinnes og Kravet er utbetalt, har Norsk Reisehjelp krav på et honorar jf. betingelsene beskrevet i dette punkt.
Hvis saken vinnes og Kravet er utbetalt, har Norsk Reisehjelp krav på et honorar jf. betingelsene beskrevet i dette punkt.
Det skal bemerkes at prisen er forskjellig på saker som avsluttes utenrettslig og saker som avsluttes ved en rettssak. Dette skyldes at det er vesentlig økt arbeidsmengde og kostnader for Norsk Reisehjelp forbundet med å anlegge en sak ved retten.
6.2
I tilfelle det har vært nødvendig å involvere eksterne advokater i rettssaken, anses det innkrevde beløpet som værende det beløpet som Norsk Reisehjelp mottar fra den eksterne advokaten.
6.3
Hvis ikke saken er vunnet og Kravet ikke er utbetalt av fly- eller reiseselskapet, har Norsk Reisehjelp ikke krav på å kreve honorar.
6.4
I visse tilfeller kan det bli pålagt et overførings- og/eller administrasjonsgebyr på opp til 235 NOK, dersom Norsk Reisehjelp har kostnader i forbindelse med utbetaling til kunden. Dette beløpet er ikke medregnet i nedenstående pristabell.
6.5
Dersom kompensasjon er utbetalt direkte til kunden, har Norsk Reisehjelp krav på å sende en faktura på det avtalte honoraret jf. nedenstående pristabell.
6.6
Norsk Reisehjelp tilbyr en prisgaranti som gjør at vi matcher prisen på andre tilbydere av samme tjenester, dersom gyldig og entydig dokumentasjon kan fremvises. Norsk Reisehjelps prisgaranti gjelder for alle saker, og den endelige vurderingen av eventuelle tredjepartspriser foretas av Norsk Reisehjelp. Denne vurderingen er en helhetsvurdering av den totale prissettingen for den tredjeparten. Benyttelse av prisgarantien må gjøres gjeldende ved sakens opprettelse.
6.7
Nedenstående pristabell spesifiserer Norsk Reisehjelps honorar, samt hva man som kunde kan forvente å få utbetalt hvis en sak vinnes. Prisene er oppgitt per passasjer.
Honorar for saker avsluttet utenrettslig:
- Krav som etter EU-forordningen er berettiget til 2,341 NOK (200 EUR). Norsk Reisehjelps honorar er 702 NOK inkl. mva, og passasjeren får 1,639 NOK utbetalt, med forbehold for mindre kursforskjeller.
- Krav som etter EU-forordningen er berettiget til 2,926 NOK (250 EUR). Norsk Reisehjelps honorar er 878 NOK inkl. mva, og passasjeren får 2,048 NOK utbetalt, med forbehold for mindre kursforskjeller.
- Krav som etter EU-forordningen er berettiget til 3,511 NOK (300 EUR). Norsk Reisehjelps honorar er 1,054 NOK inkl. mva, og passasjeren får 2,457 NOK utbetalt, med forbehold for mindre kursforskjeller.
- Krav som etter EU-forordningen er berettiget til 4,682 NOK (400 EUR). Norsk Reisehjelps honorar er 1,405 NOK inkl. mva, og passasjeren får 3,277 NOK utbetalt, med forbehold for mindre kursforskjeller.
- Krav som etter EU-forordningen er berettiget til 7,023 NOK (600 EUR). Norsk Reisehjelps honorar er 2,106 NOK inkl. mva, og passasjeren får 4,917 NOK utbetalt, med forbehold for mindre kursforskjeller.
*Utbetalte beløp til passasjeren kan variere minimalt etter svingende kurs på EUR.
Honorar for saker avsluttet innenrettslig:
- Krav som etter EU-forordningen er berettiget til 2,341 NOK (200 EUR). Norsk Reisehjelps honorar er 936 NOK inkl. mva, og passasjeren får 1,405 NOK utbetalt, med forbehold for mindre kursforskjeller.
- Krav som etter EU-forordningen er berettiget til 2,926 NOK (250 EUR). Norsk Reisehjelps honorar er 1,171 NOK inkl. mva, og passasjeren får 1,755 NOK utbetalt, med forbehold for mindre kursforskjeller.
- Krav som etter EU-forordningen er berettiget til 3,511 NOK (300 EUR). Norsk Reisehjelps honorar er 1,405 NOK inkl. mva, og passasjeren får 2,106 NOK utbetalt, med forbehold for mindre kursforskjeller.
- Krav som etter EU-forordningen er berettiget til 4,682 NOK (400 EUR). Norsk Reisehjelps honorar er 1,872 NOK inkl. mva, og passasjeren får 2,810 NOK utbetalt, med forbehold for mindre kursforskjeller.
- Krav som etter EU-forordningen er berettiget til 7,023 NOK (600 EUR). Norsk Reisehjelps honorar er 2,810 NOK inkl. mva, og passasjeren får 4,213 NOK utbetalt, med forbehold for mindre kursforskjeller.
*Utbetalte beløp til passasjeren kan variere minimalt etter svingende kurs på EUR.
6.8
Ved refusjon av kostnader for originale flybilletter eller utlegg (nye flybilletter, hotell, mat, etc.) utgjør Norsk Reisehjelps honorar en fast pris, som bestemmes ved opprettelsestidspunktet, tilsvarende 30 % inkl. mva av den totale utbetalte erstatningen. Denne faste prisen forblir den samme utenrettslig og innenrettslig.
7. Umiddelbar utbetaling / Utbetalingsgaranti
Det kan i spesielle tilfeller tilbys en straksoverføring fra Norsk Reisehjelp til kundene, for saker som ennå ikke er vunnet. Størrelsen på dette beløpet avhenger av den gitte saken, og vil alltid fremgå i tilbudet. Dette tilbudet sendes med henblikk på å gi kundene en mulighet til å få pengene sine utbetalt før kravet er vunnet. Det fremsendte tilbudet kan fritt aksepteres eller avvises av kunden. Ved aksept av et tilbud om en straksoverføring, forplikter kunden seg til fortsatt å utlevere etterspurt materiale, som gjør ferdigbehandling av saken mulig etter at kunden har mottatt sine penger.
8. Data
8.1
Dataene som Norsk Reisehjelp innhenter fra brukeren ved brukerens opprettelse av en sak blir registrert i vårt system. Disse dataene vil bli behandlet med fortrolighet, og dermed kun tilgjengelige for brukeren selv og de databaseansvarlige hos Norsk Reisehjelp. Norsk Reisehjelp samler og oppbevarer brukerens opplysninger som blir oppgitt ved registrering hos Norsk Reisehjelp med det formål å kunne administrere bruken av Norsk Reisehjelp best mulig. Brukerens personopplysninger registreres hos Norsk Reisehjelp og oppbevares av lovpålagte årsaker i fem år. Når det innsamles personopplysninger via Norsk Reisehjelp, skjer det alltid ved at brukeren gir sitt uttrykkelige samtykke, slik at brukeren er informert om hvilke opplysninger som innsamles og hvorfor. Norsk Reisehjelp oppbevarer og transmitterer ikke brukeropplysninger kryptert. De personopplysninger som er gitt til Norsk Reisehjelp, videregis eller selges på ingen måte til tredjepart, og Norsk Reisehjelp registrerer ingen sensitive opplysninger med mindre brukeren uttrykkelig har gitt sitt samtykke.
Dataene som Norsk Reisehjelp innhenter fra brukeren ved brukerens opprettelse av en sak blir registrert i vårt system. Disse dataene vil bli behandlet med fortrolighet, og dermed kun tilgjengelige for brukeren selv og de databaseansvarlige hos Norsk Reisehjelp. Norsk Reisehjelp samler og oppbevarer brukerens opplysninger som blir oppgitt ved registrering hos Norsk Reisehjelp med det formål å kunne administrere bruken av Norsk Reisehjelp best mulig. Brukerens personopplysninger registreres hos Norsk Reisehjelp og oppbevares av lovpålagte årsaker i fem år. Når det innsamles personopplysninger via Norsk Reisehjelp, skjer det alltid ved at brukeren gir sitt uttrykkelige samtykke, slik at brukeren er informert om hvilke opplysninger som innsamles og hvorfor. Norsk Reisehjelp oppbevarer og transmitterer ikke brukeropplysninger kryptert. De personopplysninger som er gitt til Norsk Reisehjelp, videregis eller selges på ingen måte til tredjepart, og Norsk Reisehjelp registrerer ingen sensitive opplysninger med mindre brukeren uttrykkelig har gitt sitt samtykke.
8.2
Når brukeren er registrert hos Norsk Reisehjelp, har brukeren alltid rett til å gjøre innsigelse mot registreringen, og brukeren har mulighet til når som helst å kontakte Norsk Reisehjelp og kreve å få vite hvilke opplysninger Norsk Reisehjelp har registrert om brukeren. Henvendelser i denne forbindelse rettes til Norsk Reisehjelp via kundeservice@norskreisehjelp.no. Norsk Reisehjelps handlinger og håndtering av data er i overensstemmelse med persondataloven, som dataansvarlig for de opplysninger brukeren oppgir i forbindelse med opprettelsen av en sak hos Norsk Reisehjelp. Brukeren er dataansvarlig for de opplysninger brukeren oppgir i forbindelse med utfylling av skjemaer på Norsk Reisehjelps hjemmeside. Norsk Reisehjelp er databehandler for opplysningene i skjemaene.
8.3
Travel Help ApS driver Norsk Reisehjelp og ivaretar både den tekniske driften og vedlikeholdelsen av Norsk Reisehjelp, og er således databehandler for Norsk Reisehjelp. Brukeren aksepterer ved aksept av nærværende betingelser for anvendelsen av Norsk Reisehjelp, at Travel Help AS innsamler, overfører, lagrer og bruker de personlige opplysninger brukeren har gitt, på servere administrert og/eller eid av Norsk Reisehjelp. Behandlingen av brukerens opplysninger skjer i overensstemmelse med Persondataloven. Brukeren har ved aksept av Norsk Reisehjelps vilkår og betingelser erklært seg enig i og har akseptert følgende: Alle angitte opplysninger kan videregis av Norsk Reisehjelp til alle tjenesteytere som samarbeider med Norsk Reisehjelp. Norsk Reisehjelp har tillatelse til å følge opp brukerens konkrete forespørsel. Brukeren samtykker i at tjenesteyterne er berettiget til å sammenholde de av brukeren avgitte opplysninger med CPR-registeret for å sikre at de identitetsopplysningene som brukeren har oppgitt, er korrekte. Ved registrering på Norsk Reisehjelp kan brukeren godkjenne at Norsk Reisehjelp og tjenesteyterne kan kontakte brukeren med informasjon og markedsføringsmateriale pr. e-post. Brukeren kan dog alltid enkelt og uten kostnader melde seg av og på slike e-poster. Norsk Reisehjelp benytter også brukerens e-postadresse til å sende viktig informasjon vedrørende endringer av nærværende betingelser, driftsinformasjon, nye eller endrede funksjoner på Norsk Reisehjelp m.v. Brukerens kontaktopplysninger videregis eller selges ikke til tredjepart. Informasjonene brukeren oppgir i skjemaene er nødvendige for at Norsk Reisehjelp skal kunne gi brukeren et tilbud. Norsk Reisehjelp sporer ikke dine aktiviteter på Norsk Reisehjelp og innsamler ikke data som kan brukes til å lage personprofiler.
9. Forbrukerens angrerett
Det er mulig å annullere denne kontrakten innen en periode på 14 dager uten å måtte angi noen begrunnelse. Angreperioden regnes som 14 dager fra datoen for kontraktens inngåelse (ved underskrift av avtalen), dog tidligst fra det tidspunkt du har mottatt den tilhørende angrepolitikken.
For å utøve din angrerett skal du sende en e-post til følgende adresse hvor ditt saksnummer inngår:
"kundeservice@norskreisehjelp.no"
og samtidig skal du avgi en utvetydig erklæring om din beslutning om å annullere denne kontrakten. Du har mulighet til, men er ikke forpliktet til, å bruke det vedlagte angreskjemaet (se nedenfor).
Du anses for å ha overholdt angrefristen dersom din melding om annullering er sendt før utløpet av denne perioden.
Dersom saken har vært igangsatt, og du derfor har gjort bruk av våre tjenester i løpet av angreperioden, pålegges du å betale Norsk Reisehjelp et passende vederlag i form av honorar. Dette vederlaget skal være i overensstemmelse med omfanget av de leverte tjenestene frem til datoen hvor du har meddelt oss at du utøver din rett til å annullere den inngåtte kontrakten i forhold til de samlede tjenestene som er omfattet av kontrakten.
Vær oppmerksom på:
At retten til å angre utløper tidligere dersom vi har fullført inndrivelsen av kravet og dermed fullført leveringen av våre tjenester, og denne leveringen startet etter ditt uttrykkelige samtykke samt etter at du før tjenesteleveringens start bekreftet at du var oppmerksom på at en fullstendig oppfyllelse av kontrakten ville medføre tap av angreretten.
Eksempel på angreskjema:
"Jeg ønsker herved å benytte meg av min angrerett for følgende tjeneste:
Saksnummer:
Fullt navn:"