Flyforsinkelse og kompensasjon
Var flyet ditt forsinket? Se hvilke muligheter du har for kompensasjon her.
En flyforsinkelse kan være svært frustrerende for deg som reisende – spesielt hvis forsinkelsen ødelegger formålet med reisen.
På denne side
Økonomisk kompensasjon ved flyforsinkelse: Dine rettigheter
Hva gjør jeg hvis flyet mitt er forsinket?
Hvor mye kan du få i kompensasjon ved flyforsinkelse?
Hvordan beregnes en flyforsinkelse?
Når har jeg rett til kompensasjon ved flyforsinkelse?
Hvor lenge kan jeg kreve kompensasjon for flyforsinkelse?
Kan jeg få kompensasjon for forsinket bagasje?
Hva gjør jeg hvis flyet mitt er forsinket og jeg ikke rekker neste fly?
Få hjelp til å søke kompensasjon for flyforsinkelsen med Norsk Reisehjelp
Hvor lang tid tar saksbehandlingen?
Forsinket fly? Kontakt Norsk Reisehjelp og finn ut mer om dine muligheter
Hos Norsk Reisehjelp er vi eksperter på dine rettigheter som flypassasjer. Vi står klare til å veilede, rådgive og hjelpe deg med å kreve kompensasjon fra flyselskapet når flyet ditt er forsinket. Vi sjekker alle saker gratis og uforpliktende.
Økonomisk kompensasjon ved flyforsinkelse: Dine rettigheter
Her får du en rask oversikt over hvilke rettigheter du har til økonomisk kompensasjon dersom flyet ditt blir forsinket.
Ved en flyforsinkelse har du som hovedregel rett til opptil 7 000 kr i kompensasjon, dersom du ankommer reisemålet ditt tre timer eller mer senere enn planlagt.
Du har også rett til måltider og forfriskninger dersom du må vente i flyplassen i to timer eller mer.
For å ha rett til kompensasjon må du blant annet:
- Du har sjekket inn i tide.
- Flyforsinkelsen har skjedd innenfor de siste 3 årene.
- Det er flyselskapet selv som har forårsaket forsinkelsen.
- Flyet ditt lettet innenfor EU (uansett flyselskap) eller landet innenfor EU (europeisk flyselskap).
Hvis flyet ditt er forsinket, kan du ha rett til kompensasjon – enten du reiser på ferie, er på forretningsreise eller flyreisen er en del av en pakketur.
Les videre for å lære mer om dine rettigheter til kompensasjon ved forsinket fly.
Hva gjør jeg hvis flyet mitt er forsinket?
For å sikre de beste forutsetningene for å få kompensasjon, bør du være oppmerksom på følgende:
- Reisedokumenter: Du må kunne dokumentere reisen for å kunne kreve kompensasjon. Sørg derfor for å ta vare på flybilletten og boardingkortet fra den forsinkede reisen. Har du parkert på flyplassen, bør du også ta vare på parkeringsbilletten.
- Kvitteringer for mat og drikke: Har du kjøpt mat eller drikke mens du ventet? Husk å ta vare på kvitteringene, slik at du kan få refusjon for måltider og forfriskninger.
- Bekreftelse fra flyselskapet: Be flyselskapet om en skriftlig bekreftelse på forsinkelsen som forklarer årsaken.
- Ankomsttidspunkt: Noter det faktiske ankomsttidspunktet til destinasjonen.
- Bilder og skjermbilder: Ta bilder av avgangstavlen og eventuelle meldinger fra flyselskapet som dokumentasjon.
- Vær forsiktig med å akseptere tilbud: Flyselskap kan tilby vouchers eller kompensasjonstilbud som krever signatur. Noen slike tilbud kan føre til at du fraskriver deg retten til ytterligere kompensasjon. Ikke signer eller aksepter noe uten å være helt sikker på konsekvensene.
- Overnatting: Er forsinkelsen så alvorlig at du må overnatte? Husk å ta vare på hotellkvitteringen – du kan ha krav på refusjon.
Når du har kontroll på disse punktene, legger du grunnlaget for å få den kompensasjonen du har rett på. Opprett din sak hos Norsk Reisehjelp, og la oss hjelpe deg med å kreve kompensasjonen for flyforsinkelsen.
Er flyet ditt mer enn 5 timer forsinket?
Dersom flyet ditt er forsinket med mer enn fem timer, kan dette regnes som en flykansellering. I slike tilfeller kan du velge om du ønsker å avbestille reisen eller ombooke billetten.
Velger du å avbestille, skal du få full refusjon av flybilletten umiddelbart. Men husk: når du har valgt refusjon, kan du ikke senere kreve ombooking på samme billett.
Selv om du får billetten refundert, mister du ikke retten til kompensasjon for forsinkelsen. Sørg derfor for å ta vare på billetten eller boardingkortet, slik at du kan sende inn krav om kompensasjon.
Var forsinkelsen forårsaket av ekstraordinære omstendigheter?
For å kunne motta kompensasjon må flyselskapet selv være ansvarlig for forsinkelsen. Dersom den skyldes såkalte "ekstraordinære omstendigheter", altså forhold utenfor flyselskapets kontroll, har du dessverre ikke rett til kompensasjon.
Eksempler på ekstraordinære omstendigheter:
- Fuglekollisjon (bird strike)
- Ekstreme værforhold
- Akutt sykdom eller illebefinnende hos en passasjer
- Uvarslet streik blant flygeledere
- Politisk uro, terror eller militærkupp
- Flyforbud (Air Traffic Control)
- Flyselskapets konkurs
Flyselskaper bruker ofte “ekstraordinære omstendigheter” som unnskyldning, selv når årsaken faktisk ligger innenfor deres kontroll.
Vi ser ofte at tekniske problemer feilaktig omtales som “ekstraordinære”.Omtrent 60–70 % av alle avslag på kompensasjon er ikke berettiget.
Er du uenig i flyselskapets avgjørelse, anbefaler vi at du oppretter en sak hos Norsk Reisehjelp. Vi går gjennom saken din og hjelper deg med å vurdere om du likevel har krav på kompensasjon.
Opptil 7 000 kr i kompensasjon ved flyforsinkelse!
Opplevde du en forsinkelse? Utnytt dine rettigheter
Hvor mye kan du få i kompensasjon ved flyforsinkelse?
Det finnes tre faste satser for kompensasjon, avhengig av hvor langt du flyr og hvor lenge du ble forsinket.
Reiser under 1 500 km
Den første satsen gjelder for deg som har en flyreise på under 1 500 km. For å være berettiget til kompensasjon må flyreisen din være mer enn 3 timer forsinket.
Er flyreisen din kortere enn 1 500 km og forsinket med mer enn 3 timer, kan du få €250 i kompensasjon. Flyselskapet skal ikke betale mer i kompensasjon dersom du er 4 timer eller mer forsinket – beløpet forblir €250, som tilsvarer omtrent 2 900 kr.
Er flyreisen din kortere enn 1 500 km og forsinket med mer enn 3 timer, kan du få €250 i kompensasjon. Flyselskapet skal ikke betale mer i kompensasjon dersom du er 4 timer eller mer forsinket – beløpet forblir €250, som tilsvarer omtrent 2 900 kr.
Reiser mellom 1 500 og 3 500 km
Skal du fly mellom 1 500 og 3 500 km, kan du ha rett til en høyere kompensasjon på €400, som tilsvarer 4 675 kr. Som flypassasjer har du rett til at flyselskapet utbetaler kompensasjon for alle flyvninger innenfor dette avstandsintervallet som er forsinket med mer enn 3 timer.
Hvis du er mer enn 3 timer forsinket, forblir beløpet €400 / 3 000 kr – det øker ikke selv om forsinkelsen for eksempel er 4 timer. For å sette avstanden i perspektiv tilsvarer dette en reise fra Danmark til Spania eller til Kanariøyene.
Hvis du er mer enn 3 timer forsinket, forblir beløpet €400 / 3 000 kr – det øker ikke selv om forsinkelsen for eksempel er 4 timer. For å sette avstanden i perspektiv tilsvarer dette en reise fra Danmark til Spania eller til Kanariøyene.
Reiser over 3 500 km
For deg som flyr lengre enn 3 500 km, har du rett til erstatning på €600 dersom flyet ditt er forsinket med mer enn 4 timer fra den aktuelle flyruten. De €600 tilsvarer omtrent 7 000 kr.
Hvis du er 3 timer forsinket på en slik langreise, har du fortsatt rett til kompensasjon, men flyselskapet kan redusere erstatningen på €600 med 50 %. Du vil da motta €300 i stedet.
Hvis du er 3 timer forsinket på en slik langreise, har du fortsatt rett til kompensasjon, men flyselskapet kan redusere erstatningen på €600 med 50 %. Du vil da motta €300 i stedet.
Forpleining og utgifter
Dersom du opplever en av de tre situasjonene ovenfor, har du rett til både kompensasjon og forpleining. I alle tilfeller kan – og bør – du forvente at flyselskapet tilbyr deg mat og drikke. Får du ikke dette tilbudet, er det viktig at du tar vare på kvitteringer for alt du kjøper.
Dersom du befinner deg på en dansk flyplass, kan du forvente at flyselskapet dekker utgifter til mat og drikke opp til 120 kr per person. Vi har imidlertid god erfaring med å få refundert hele beløpet for forpleining, da det ofte er dyrt å vente i en flyplass, og 120 kr per person ikke alltid er nok.
Er du så forsinket at du må overnatte på hotell for å kunne reise med en senere avgang, kan vi også hjelpe deg med å få disse utgiftene refundert.
Dersom du befinner deg på en dansk flyplass, kan du forvente at flyselskapet dekker utgifter til mat og drikke opp til 120 kr per person. Vi har imidlertid god erfaring med å få refundert hele beløpet for forpleining, da det ofte er dyrt å vente i en flyplass, og 120 kr per person ikke alltid er nok.
Er du så forsinket at du må overnatte på hotell for å kunne reise med en senere avgang, kan vi også hjelpe deg med å få disse utgiftene refundert.
Opptil 7 000 kr i kompensasjon ved flyforsinkelse!
Opplevde du en forsinkelse? Utnytt dine rettigheter
Hvordan beregnes en flyforsinkelse?
Forsinkelsen beregnes ikke bare ut fra den planlagte avgangen, men gjelder for hele reisen. Du skal derfor beregne forsinkelsen ut fra hvor mye senere du faktisk ankom din endelige destinasjon – ikke når flyet ditt tok av.
Som en tommelfingerregel har du rett til kompensasjon dersom du ankommer sluttdestinasjonen tre timer eller mer senere enn planlagt. Det betyr at det ikke er avreisetidspunktet som avgjør, men ankomsttiden til ditt endelige reisemål.
Når har jeg rett til kompensasjon ved flyforsinkelse?
I henhold til EU-forordning 261/2004 har du som hovedregel rett til kompensasjon dersom du, som følge av en flyforsinkelse, ankommer din sluttdestinasjon minst tre timer senere enn planlagt.
Forordningens rettigheter gjelder i alle EU-land, samt i Norge, Island og Sveits.
Disse rettighetene gjelder dersom du:
Forordningens rettigheter gjelder i alle EU-land, samt i Norge, Island og Sveits.
Disse rettighetene gjelder dersom du:
- Reiser innenfor EU/EØS, eller
- Har avreise fra et EU- eller EØS-land til et land utenfor EU, eller
- Reiser inn til EU/EØS med et EU-registrert eller europeisk flyselskap
Hvor lenge kan jeg kreve kompensasjon for flyforsinkelse?
Reiser du til eller fra Norge, kan du kreve kompensasjon for en flyforsinkelse i opptil tre år etter hendelsen. Vær imidlertid oppmerksom på at hvert land har sine egne regler for hvor lenge du kan kreve kompensasjon.
Skal du søke fra et annet land, bør du derfor sette deg inn i nasjonale frister og bestemmelser. Hvis du søker kompensasjon for en eldre sak, er det viktig at du har lagret alle relevante reisedokumenter og kvitteringer – dette gjør saksbehandlingen betydelig enklere.
Skal du søke fra et annet land, bør du derfor sette deg inn i nasjonale frister og bestemmelser. Hvis du søker kompensasjon for en eldre sak, er det viktig at du har lagret alle relevante reisedokumenter og kvitteringer – dette gjør saksbehandlingen betydelig enklere.
Kan jeg få kompensasjon for forsinket bagasje?
Hvis bagasjen din er forsinket, eller flyselskapet har mistet den, er det som regel reiseforsikringen din som dekker erstatningen. Dette gjelder også dersom bagasjeforsinkelsen skjer i forbindelse med en flyforsinkelse. Har du reiseforsikring, bør du derfor kontakte forsikringsselskapet ditt for å høre hvordan du går frem for å få erstatning.
Hva gjør jeg hvis flyet mitt er forsinket og jeg ikke rekker neste fly?
Det finnes få ting som er så frustrerende som å miste en videre flyforbindelse fordi det første flyet ankom for sent.
For å forstå om du har rett til kompensasjon, må du vite hvordan reisen er booket:
For å forstå om du har rett til kompensasjon, må du vite hvordan reisen er booket:
- Hvis du har én samlet booking (begge flyvninger på samme billett), kan du ha rett til kompensasjon dersom du ankommer sluttdestinasjonen tre timer eller mer forsinket.
- Hvis du derimot har to separate bookinger, regnes dette som to uavhengige reiser, og flyselskapet er ikke ansvarlig for at du mister neste fly.
Viktig å vite
- Du kan ha rett til refusjon av billetten eller refusjon av gebyrer dersom du mister forbindelsen.
- Kompensasjonsbeløpet beregnes ut fra den totale forsinkelsen og avstanden på hele reisen.
- Har du én booking med mellomlanding, og ankommer mer enn tre timer forsinket til endelig destinasjon, kan du ha krav på opptil 6 700 kr i kompensasjon.
For å ha krav må forsinkelsen ha faktisk påvirket muligheten til å nå det neste flyet.
Norsk Reisehjelp kan hjelpe deg med å vurdere om du har krav på kompensasjon og håndtere prosessen direkte med flyselskapet.
Norsk Reisehjelp kan hjelpe deg med å vurdere om du har krav på kompensasjon og håndtere prosessen direkte med flyselskapet.
Opptil 7 000 kr i kompensasjon ved flyforsinkelse!
Opplevde du en forsinkelse? Utnytt dine rettigheter
Få hjelp til å søke kompensasjon for flyforsinkelsen med Norsk Reisehjelp
For mange kan det føles overveldende å sette seg inn i alle rettighetene sine når man skal søke om kompensasjon eller erstatning etter en flyforsinkelse.
Derfor står vi i Norsk Reisehjelp klare til å hjelpe deg med å få den fulle erstatningen og kompensasjonen du har krav på.
Derfor står vi i Norsk Reisehjelp klare til å hjelpe deg med å få den fulle erstatningen og kompensasjonen du har krav på.
Hos Norsk Reisehjelp tar vi deg i hånden og følger søknaden din helt til den er ferdigbehandlet.
Vi arbeider daglig med å hente inn kompensasjon og erstatning for passasjerer som deg – som har opplevd at flyet har vært forsinket, kansellert eller at de har blitt nektet ombordstigning.
Vi arbeider daglig med å hente inn kompensasjon og erstatning for passasjerer som deg – som har opplevd at flyet har vært forsinket, kansellert eller at de har blitt nektet ombordstigning.
Vi har lang erfaring med et bredt spekter av saker og situasjoner, der vi har sikret flypassasjerer den kompensasjonen de rettmessig har krav på.
Gjennom vår direkte kontakt med de fleste flyselskaper kan vi ofte gi deg et raskt svar på hva du kan forvente i kompensasjon og erstatning for ulempen flyselskapet har påført deg.
En av våre erfarne saksbehandlere vil gjennomgå saken din og gi deg en vurdering av hva du kan forvente i kompensasjon for flyforsinkelsen.
Vi vurderer alltid hver enkelt sak individuelt og med utgangspunkt i din situasjon, slik at du får maksimalt utbytte av den kompensasjonen og erstatningen du har krav på fra flyselskapet.
Vi vurderer alltid hver enkelt sak individuelt og med utgangspunkt i din situasjon, slik at du får maksimalt utbytte av den kompensasjonen og erstatningen du har krav på fra flyselskapet.
Når du har lest gjennom vår vurdering og gitt ditt samtykke til at vi kan håndtere saken, tar vi kontakt med flyselskapet og følger opp søknaden om erstatning.
Så snart vi har mottatt kompensasjonsbeløpet fra flyselskapet, overfører vi pengene direkte til deg.
Så snart vi har mottatt kompensasjonsbeløpet fra flyselskapet, overfører vi pengene direkte til deg.
Hvor lang tid tar saksbehandlingen?
Tiden det tar å behandle en sak varierer. Noen saker må innom domstol eller transportmyndigheter, og da kan prosessen ta alt fra noen uker til flere måneder.
I sjeldne tilfeller kan det ta lengre tid – men i de aller fleste saker får våre kunder kompensasjon eller erstatning, dersom kriteriene for forsinkelsen er oppfylt.
I sjeldne tilfeller kan det ta lengre tid – men i de aller fleste saker får våre kunder kompensasjon eller erstatning, dersom kriteriene for forsinkelsen er oppfylt.
Forsinket fly? Kontakt Norsk Reisehjelp og finn ut mer om dine muligheter
Har du spørsmål? Ta kontakt med våre profesjonelle fagpersoner som har solid erfaring med flypassasjerers rettigheter.
Opptil 7 000 kr i kompensasjon ved flyforsinkelse!
Opplevde du en forsinkelse? Utnytt dine rettigheter
Ofte stilte spørsmål
Kompensasjon for flyforsinkelser kan være komplisert. Vi prøver å besvare spørsmålene.
Behandlingstiden varierer, men vi jobber raskt for å sikre at du mottar kompensasjonen din så fort som mulig. Gjennomsnittlig behandlingstid er tre måneder. Hvis du har en sak, kan du sjekke statusen på saken din her.
Kompensasjonen beregnes ut fra lengden på reisen og hvor stor forsinkelsen er. Hvis du for eksempel reiser til USA med en forsinkelse på 4 timer eller mer, har du rett til 4 500 kr per person. Reiser du fra København til Aalborg med en forsinkelse på 3 timer, har du rett til 1 865 kr per person.
Vi tilbyr å vurdere alle krav gratis og uforpliktende. Er du usikker, kan du også estimere din berettigelse her.
Vi kan også hjelpe med kansellerte fly, tapte forbindelsesfly, overbookinger, nektet ombordstigning og refusjon av flybilletter.
Du kan gratis sjekke din berettigelse her på Dansk Rejsehjelps nettside. Hvis du oppretter en sak og ikke får utbetalt penger, jobber vi gratis. Du betaler altså bare hvis vi vinner saken din. Hvis saken din vinnes, har Dansk Rejsehjelp en lav prissetting som er blant de billigste på markedet. Du kan lese prisene i våre vilkår.
u kan enkelt opprette saken din på vår nettside.